“All Zambian good things come to an end"

24 juli 2014 - Lusaka, Zambia

Tis een groot cliché, maar waar... tijd hier is voorbij gevlogen! Ga mijn laatste daagjes in Zambia tegemoet en zal jullie dan ook voor de laatste keer een update geven van de (voornamelijk) hoogtepunten van de afgelopen twee maanden.

Zes weken geleden begon ik aan mijn nieuwe opdracht bij ZCSMBA, oftewel de “Zambian Chamber of Small and Medium Business Associations” oftewel “The Chamber”, waar ik de opdracht had het strategisch meerjaren plan te maken en te implementeren. Hiernaast kreeg ik vanuit VSO de opdracht een 'spion'  te zijn en te inventariseren welke mogelijkheden er voor een toekomstige vrijwilliger/samenwerking zou zijn.
Een leuke, maar erg pittige opdracht, lange werkdagen en een dagelijkse wandeling van bijna een uur om naar mijn werk te komen. Aan ochtendgymnastiek ontbrak het me dus niet de afgelopen weken!

“Knowledge is a powerful tool”
Dat dit een gepaste uitspraak is hier in Zambia wist ik al langer, maar hoe belangrijk dit is voor ondernemers leerde ik al snel in mijn eerste week bij de Chamber. De organisatie staat namelijk voor kennis en deze delen met zo’n 250,000 midden- en klein bedrijven in heel Zambia. Dit doet men middels het geven van kennis- en vaardigheidstrainingen voor ondernemers. Ook vertegenwoordigd de belangen van de bedrijven in verschillende sectoren. Een midden- en klein bedrijf in Zambia is een organisatie van 10 tot 250 medewerkers, maar ook eenmansbedrijven.
Een eigen bedrijf opstarten is iets wat de meeste Zambianen ambiëren. Onafhankelijkheid en je eigen producten verkopen om inkomsten te genereren. De omgeving en externe factoren maken het niet altijd even makkelijk. Zo is er in de buitengebieden van Zambia nog altijd slechte infrastructuur en ontbreekt het de ondernemers aan kennis en kunde om hun bedrijf winstgevend te maken. Ook zijn buitenlandse ondernemers een grote bedreiging voor de gemiddelde Zambiaanse verkoper, dit aangezien deze de producten voor een lagere prijs kunnen aanbieden. Een eigen bedrijf maakt je nog geen 'ondernemer' en doordat de Chamber vraaggestuurd trainingen aanbiedt aan deze mensen, beïnvloedt men hiermee de levens van deze mensen. Door het stimuleren van ondernemerschap en het vergroten van kennis, beïnvloedt men hiermee lokaal de situatie van de Zambiaan.

"Rijke werkervaring"
Mijn strategisch plan bevat haalbare doelstellingen voor de Chamber voor de komende vijf jaar. Als men dit plan op deze manier implementeert, kan men over 5 jaar voor 45% meer eigen inkomsten genereren en is men niet zoals nu voor 90% afhankelijk van geld van donor-organisaties. Hiernaast kan men een nog grotere groep midden- en klein bedrijf versterken door het geven van trainingen en door inventieve oplossingen een groot aantal ondernemers stimuleren.

Doordat ik in mijn korte tijd hier bij twee verschillende organisaties heb kunnen werken, heb ik een goed beeld gekregen van zowel profit- als nonprofit organisaties in Zambia. De overeenkomsten zijn dat er op beide vlakken dezelfde problematiek heerst, namelijk de beperkte toegang tot kennis en informatie, financiën en kapitaal, en kennis en vaardigheden. Door de kennis te vergroten en hieraan bij te dragen kan je naar mijn idee een land als deze helpen. Echter zal de gemiddelde Zambiaan zelf moeten opstaan en initiatief nemen. Dit jaar viert Zambia 50 jaar onafhankelijkheid, maar dat er nog altijd met een vinger wordt gewezen naar wat de huidige overheid wel of niet doet is een feit. Buiten dat hier zeker het een en ander beter kan en dat de corruptie moet worden aangepakt, vind ik dat een beter begin bij de Zambiaan begint. Het land is 'verwend' met alle ontwikkelingsorganisaties die al jaren geld geven, waardoor veel organisaties niet zelf in staat zijn 100% inkomsten te genereren. Nu veel organisaties hun donaties minimaliseren en het wel een beetje over is met de handjes ophouden, wordt het tijd dat de gemiddelde organisatie zelf gaat bedenken hoe men zelf kan overleven.
De afgelopen maanden ben ik anders en ook wel sceptischer gaan denken over ontwikkelingswerk en heb ik me regelmatig afgevraagd wat er nodig is een land als Zambia te kunnen helpen. Dat het geven van geld geen oplossing is en dat het overdragen van kennis zoals we bij VSO doen, op lange termijn wel bijdraagt is zeker.

“My Zambian Birthday”
Dat ik me op 1 juli jarig voelde dat was een feit. Overladen met telefoontjes, smsjes en andere felicitaties en enorm verwend door alle lieve mensen hier. Een geweldige dag in de Zambiaanse Spa (manicure, pedicure en massage) en een heerlijk etentje met al mijn lieve vriendjes en vriendinnetjes. Wat een verwennerij en wat een geweldige start mijn van 32-ste levensjaar!

“De Beach-Party”
Na een eerder bezoek aan “Luke’s Beach” aan Lake Tanganyika, waar ik ruim 2 maanden geleden met een aantal anderen was, waren we het er allemaal over eens: dit paradijs moest ontdekt worden zo zoveel mogelijk mensen. Zambia heeft fantastische plekken, maar een strand als deze vind je niet zo snel. De party-crew begon met een plan en ik opperde mijzelf op als organisator, samen met Tadgh, Laia en Margreet om een beach-party te organiseren. Na een lange en intensieve voorbereiding was het begin juli zover, "Let the party start"!
Stel je voor.. 3 dagen feest op een prachtig strand (zie foto's), 24 man uit alle uithoeken van de wereld, tenten, eten en vooral veel drinken, generatoren en muziek (want wat is een feest zonder..?) op dit Robinson-Island.
Het hele weekend was een geweldig succes! Helaas ga ik er niet meer bijzijn, maar de eerste fullmoon-partij staat al op de planning!!

"De inbraak"
De titel verklaart al genoeg en inderdaad.. er is afgelopen zaterdag ingebroken in ons huis! Jacqueline (mijn huisgenote) en ik waren beiden de deur uit, toen men op klaarlichte dag de 2 deuren heeft opengebroken en al onze spullen (laptops, geld, camera's etc etc) hebben meegenomen! Na een gezellig dagje op de markt, kwam ik 's middags thuis en ondekte ik de open deuren, waarop ik gelijk genoeg wist...:-(
Het huis waar ik me afgelopen maanden super veilig heb gevoeld, voelde ineens niet meer als een thuis. Jammer dat het hierdoor een kleine nasmaak heeft aan mijn verblijf hier en uiteraard van al mijn spullen! Ik kan wel zeggen dat ik er hier in Zambia voor heb gezorgd dat men wat mooie nieuwe spulletjes heeft. Maar dat het ook maar spullen zijn staan voor mij voorop!

"Zambian Wildlife"
Dat ik Zambia niet kan verlaten, zonder een safari te hebben gedaan is natuurlijk duidelijk. Afgelopen weekend was het zo ver en vertrok ik met Margreet naar South Luwanga, naar het national park voor 4 dagen safari. Het is met de bus zeker te doen, maar wel een mijl op zeven. Daarom hadden we een binnenlandse vlucht geboekt en bespaarde we een dag reizen en waren we binnen 1,5 uur op de luchthaven in Mfuwe. Op de mooie campsite van Wildlife Sarafi's zette we in de bloedhete zon ons kleine tentje op en keken we over de prachtige Luwanga-rivier, de giraffen, nijlpaarden en apen. Not a bad place at all. Twee safari's later hadden we een geweldige ervaring en een foto-toestel vol met plaatjes van leeuwenfamilies, giraffen, olifanten, luipaarden, buffels, vogelsoorten, nijlpaarden, herten, pumba's etc etc. De Lion King-film was er niets bij en wat een geluk hebben we gehad, al dit wild zo dichtbij te hebben mogen zien! Op de terugweg kwamen we er op het vliegveld achter dat we de enige twee passagiers waren en we dus een privéjet tot onze beschikking hadden... niet slecht: een persoonlijke steward die je van alle gemakken voorziet en een rondleiding en kijkje in de cockpit! Zo voelt een miljonair zich dus;-)

"Home away from home"
Zambia is mijn thuis geworden de afgelopen maanden en dat ik over minder dan een week weer in NL zit, kan ik nog nauwelijks bevatten. Een geweldige tijd, met fantastische ervaringen, up-and-downs, belevenissen en nieuwe vrienden voor het leven. Morgen mijn afscheidsborreltje met friends, waarbij ik "the Zambian way of life" nog even goed ga vieren. Dat dit een geweldig avontuur was en ik het enorm ga missen is zeker. Zambia is fantastisch en ik ben van dit land en haar mooie mensen gaan houden.
Ook kijk ik er naar uit weer naar NL te gaan en iedereen weer te zien, weer normaal over straat te kunnen lopen zonder continue aangestaard te worden, lekker op mijn fietsje te stappen, te werken in de snelle en dynamische omgeving en natuurlijk de genieten van de Hollandse zomer!

Bedankt voor alle support en reacties van de afgelopen maanden, was super!

Tot snel weer in NL! X

BTW: Check ook mijn foto's: Tanzania en Zanzibar, the beachparty en de safari..

1. Francien:
    24 juli 2014
    Oh buuf, wat een heerlijke verhalen en wat lastig om weer afscheid te nemen. Geniet nog van je laatste dagen. En puur uit eigen belang: ik hoop je snel weer te zien en Floris aan je te kunnen showen! Dikke kus
  2. Na desh:
    25 juli 2014
    Goed verhaal weer !!!! Leuk om je snel weer t zien in real life!!!! Dikke kiss
  3. Katinka:
    25 juli 2014
    Wat een leuke foto's en verhalen. Ik hoop je snel weer te zien op de vestiging. Groetjes, Katinka
  4. Dianne:
    25 juli 2014
    goede en veilige terugreis wens ik je....en dan krijg je die hele dikke knuffel :-)
  5. Marjon:
    26 juli 2014
    Wauw, wat een mooie afsluiting van een verblijf met zovele gezichten!!!!!Wat een prachtige foto's!
    Goeie reis lieverd.
    Over twee nachtjes mag ik je weer in mijn armen sluiten.
    kusje Maa
  6. Joep:
    27 juli 2014
    Hoi Minoek. Ik was net bij je lieve moeder en iedereen gaat je beslist morgen op Schiphol met een warm hart verwelkomen. Ik heb genoten van ook dit laatste reisverslag, wat mij toch altijd een impressie geeft over het leven daar. Alle goeds weer voor jou in Nederland, want wennen zal het zeker zijn. Tot ziens,
    liefs, Joep
  7. Sabine:
    28 juli 2014
    Mooie blog, echt heel herkenbaar. Het geen je zegt over ontwikkelingswerk is een vraag die volgens mij alle vrijwilligers aan het einde van hun placement zichzelf stellen! Ik kwam tot dezelfde conclusie. Balen van de inbraak, gelukkig op het eind en niet al direct in het begin!
    Geniet van je laatste week Zambia, en van vrienden en familie als je in Nederland aankomt. Neem rustig de tijd om te wennen, ik zou het superleuk vinden een keertje samen te lunchen! Groetjes, Sabine
  8. Marjolein:
    28 juli 2014
    welkom thuis! We zijn blij dat je er weer bent!! Ik zie je eind augustus maar dan ben je weer helemaal ingewerkt ;-))
  9. Aukje:
    29 juli 2014
    Hi Minoek, voorbij gevlogen inderdaad. Niet te geloven dat je zo weer ergens bij TT rondloopt. Mooie verhalen en mooi avontuur, veel plezier in de laatste dagen en tot snel!